Консултација о прекограничном утицају на животну средину нацрта Генералног мастер плана саобраћаја Румуније

Консултација о прекограничном утицају на животну средину нацрта Генералног мастер плана саобраћаја Румуније

На основу чл. 23., Закона о стратешкој процени утицаја на животну средину („Сл. гласник РС“ 135/04 и 88/10) ), кao i чл.10. Протокола о стратешкој процени утицаја на животну средину Конвенције о процени утицаја на животну средину у прекограничном контексту (Protocol on Strategic Environmental Assessment to the Convention on Environmental Impact Assessment in a Transboundary Context („Службени гласник Републике Србије“ – Meђународни уговори, бр.102/07) даје следеће

О Б А В Е Ш Т Е Њ Е

У складу са Протоколом о стратешкој процени утицаја на животну средину Конвенције о процени утицаја на животну средину у прекограничном контексту, у процедури консултација о прекограничном утицају на животну средину нацрта Генералног мастер плана саобраћаја Румуније, Министарство животне средине, вода и шума Румуније је позвало на прекограничне консултације Републику Србију, Министарство пољопривреде и заштите животне средине, да достави своје евентуалне коментаре на могуће прекограничне утицаје на животну средину на простору Републике Србије услед реализације наведеног плана.

У складу са члановима 8. и 9. Протокола о стратешкој процени утицаја на животну средину Конвенције о процени утицаја на животну средину у прекограничном контексту, Министарство пољопривреде и заштите животне средине је у обавези да омогући учешће у процедури консултација о прекограничном утицају Генералног мастер плана саобраћаја Румуније на животну средину заинтересоване органе и организације и јавност.

1. Уопштен преглед Генералног мастер плана саобраћаја Румуније

Генерални мастер план саобраћаја (GTMP) утврђује стратегију развоја у области саобраћаја у Румунији у наредним годинама и даје приказ примењивих решења за проблеме и захтеве везане за област саобраћаја у Румунији.

Мастер план идентификује пројекте и политике за наредних 5 до 15 година које се могу сматрати најпогоднијим за испуњење захтева националног система транспорта Румуније за све облике транспорта, а за одабир датих пројеката и политика пружа чврсту и аналитичку основу.

GTMP је стратешки документ који ће допринети стварању јаке основе за интегрисано планирање инвестиција у области саобраћаја за период 2014-2030. год. и то је обавезан документ без којег Румунија неће имати приступ структурним фондовима за финансирање области саобраћаја у периоду 2014-2020. год.

GTMP је документ који дефинише приоритетне инвестиције у оквиру изградње главне европске траснпортне мреже TEN-T, свеобухватне и секундарне мреже путева, за које се очекује да ће бити финансиране из средстава Европског регионалног развојног фонда и кохезионих фондова.

GTMP представља допринос развоју Јединственог европског транспортног подручја у складу са чланом 10. Уредбе (EU) бр.1315/2013 Европског парламента и Савета.

 2. Потенцијално значајни утицаји на животну средину, укључујући и здравље, у прекограничном контексту

 Државе на које прекогранични планови/програми одобрени у Румунији могу утицати јесу суседне земље: Бугарска, Мађарска, Молдавија, Србија, Украјина и државе које имају излаз на Црно море, превасходно Русија, Грузија и Турска.

У смислу утицаја GTMP на животну средину и здравље у прекограничном контексту, релевантни су пројекти чије се активности одвијају на граничним прелазима, речним граничним прелазима, и они који се тичу пловидбе на Дунаву.

Анализа значајних потенцијалних утицаја је дата за Базни сценарио (“Уради минимум”) као и за развојни сценарио за пројекте који подразумевају градњу, а која је израђена на основу индикативних мапа.

На листи пројеката датих у оквиру Базног сценарија, идентификовано је 5 пројеката чије се активности одвијају у близини гранчних прелаза или су везане за пловидбу Дунавом:

  • 2 пројекта за развој друмске инфраструктуре, пројекат за рехабилитацију постојећег пута, пројекат за рехабилитацију моста преко Дунава;
  • 1 пројекат за развој железничке инфраструктуре – унапређење постојеће железничке пруге;
  • 2 пројекта за поморски сектор - 1 пројекат за унапређење услова пловидбе на релацији Calarasi- Braila, 1 пројекат за унапређење лучке инфраструктуре.

Од ових пројеката потенцијални утицај на животну средину у прекограничном контексту може имати пројекат за унапређење услова пловидбе на релацији Calarasi-Braila. За овај пројекат је вођен поступак процене утицаја на животну средину и поступак је још увек у току. Анализа доступних информација о животној средини везаних за овај пројекат (споразуми у области животне средине, одлуке из фазе одређивања обима процене) показује да ниједан од ових пројеката нема негативан прекогранични утицај на животну средину и људско здравље.

Слично је и у случају израде развојних сценарија где је у оквиру процене утицаја у прекограничном контексту извршена анализа за пројекте чије се активности одвијају у близини граничних прелаза, речних граничних прелаза или за оне који се тичу пловидбе на Дунаву. На овај начин је идентификовано 20 пројеката за ES/EES развојни сценарио и 15 пројеката за сценарио „Изградње главне европске траснпортне мреже TEN-T”. У зависности од типа инвестиције, ови пројекти могу бити подељени у три категорије:

  • Пројекти који подразумевају грађевинске радове и изградњу нових саобраћајних коридора (изградња аутопутева и брзих саобраћајница);
  • Пројекти рехабилитације путева чије се активности одвијају на постојећим саобраћајним коридорима (рехабилитација постојећих железничких пруга);
  • Пројекти за унапређење услова пловидбе на Дунаву или они који подразумевају градњу у подручју Дунава.

Сценарио „Изградње главне европске траснпортне мреже TEN-T” разликује се од сценарија “Уради нешто“ једино по пројектима који су предложени за сектор друмског транспорта.

У случају железничких инфраструктурних пројеката радови ће се вршити на постојећим трасама и неће имати значајан неповољан прекогранични утицај.

Грађевински пројекти који се тичу изградње нових саобраћајних коридора (брзих саобраћајница, аутопутева), који ће знатно унапредити услове и безбедност саобраћаја, омогућавају лакшу саобраћајну повезаност заједница које живе са обе стране границе и директно доприносе модернизацији/ширењу трансевропске мреже (TEN-T) и паневропских коридора, чиме се побољшава веза између Румуније и суседних земаља.

Активности готово свих пројеката са могућим прекограничним утицајем одвијају се на знатној удаљености од Natura 2000 подручја која се налазе на територији суседних земаља (тј. од оних која су идентификована у оквиру базе података доступне на веб страници Европске агенције за животну средину), осим у случају пројекта “Унапређење услова пловидбе Дунавом на релацији Porțile de Fier II – Calarasi“ (за који је у току поступак процене утицаја на животну средину и за који је отпочет процес прекограничних консултација са суседним земљама).

Заинтересована јавности и заинтересовани органи и организације могу да изврше увид у садржину Генералног мастер плана саобраћаја Румуније, и Стратешку процену утицаја на животну средину Генералног мастер плана саобраћаја Румуније, на сајту  https://www.mmediu.ro/categorie/evaluare-de-mediu-pentru-strategii-planuri-programe/60 (на Енглеском језику од 04.05.2015.),  и да доставе своја мишљења у року од 15 дана од дана објављивања овог обавештења Министарству пољопривреде и заштите животне средине (Сектор за планирање и управљање у животној средини, Омладинских бригада 1, Нови Београд).