Konsultacija o prekograničnom uticaju na životnu sredinu nacrta Generalnog master plana saobraćaja Rumunije
Na osnovu čl. 23., Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu („Sl. glasnik RS“ 135/04 i 88/10) ), kao i čl.10. Protokola o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu Konvencije o proceni uticaja na životnu sredinu u prekograničnom kontekstu (Protocol on Strategic Environmental Assessment to the Convention on Environmental Impact Assessment in a Transboundary Context („Službeni glasnik Republike Srbije“ – Međunarodni ugovori, br.102/07) daje sledeće
O B A V E Š T E Nj E
U skladu sa Protokolom o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu Konvencije o proceni uticaja na životnu sredinu u prekograničnom kontekstu, u proceduri konsultacija o prekograničnom uticaju na životnu sredinu nacrta Generalnog master plana saobraćaja Rumunije, Ministarstvo životne sredine, voda i šuma Rumunije je pozvalo na prekogranične konsultacije Republiku Srbiju, Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine, da dostavi svoje eventualne komentare na moguće prekogranične uticaje na životnu sredinu na prostoru Republike Srbije usled realizacije navedenog plana.
U skladu sa članovima 8. i 9. Protokola o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu Konvencije o proceni uticaja na životnu sredinu u prekograničnom kontekstu, Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine je u obavezi da omogući učešće u proceduri konsultacija o prekograničnom uticaju Generalnog master plana saobraćaja Rumunije na životnu sredinu zainteresovane organe i organizacije i javnost.
1. Uopšten pregled Generalnog master plana saobraćaja RumunijeGeneralni master plan saobraćaja (GTMP) utvrđuje strategiju razvoja u oblasti saobraćaja u Rumuniji u narednim godinama i daje prikaz primenjivih rešenja za probleme i zahteve vezane za oblast saobraćaja u Rumuniji.
Master plan identifikuje projekte i politike za narednih 5 do 15 godina koje se mogu smatrati najpogodnijim za ispunjenje zahteva nacionalnog sistema transporta Rumunije za sve oblike transporta, a za odabir datih projekata i politika pruža čvrstu i analitičku osnovu.
GTMP je strateški dokument koji će doprineti stvaranju jake osnove za integrisano planiranje investicija u oblasti saobraćaja za period 2014-2030. god. i to je obavezan dokument bez kojeg Rumunija neće imati pristup strukturnim fondovima za finansiranje oblasti saobraćaja u periodu 2014-2020. god.
GTMP je dokument koji definiše prioritetne investicije u okviru izgradnje glavne evropske trasnportne mreže TEN-T, sveobuhvatne i sekundarne mreže puteva, za koje se očekuje da će biti finansirane iz sredstava Evropskog regionalnog razvojnog fonda i kohezionih fondova.
GTMP predstavlja doprinos razvoju Jedinstvenog evropskog transportnog područja u skladu sa članom 10. Uredbe (EU) br.1315/2013 Evropskog parlamenta i Saveta.
2. Potencijalno značajni uticaji na životnu sredinu, uključujući i zdravlje, u prekograničnom kontekstu
Države na koje prekogranični planovi/programi odobreni u Rumuniji mogu uticati jesu susedne zemlje: Bugarska, Mađarska, Moldavija, Srbija, Ukrajina i države koje imaju izlaz na Crno more, prevashodno Rusija, Gruzija i Turska.
U smislu uticaja GTMP na životnu sredinu i zdravlje u prekograničnom kontekstu, relevantni su projekti čije se aktivnosti odvijaju na graničnim prelazima, rečnim graničnim prelazima, i oni koji se tiču plovidbe na Dunavu.
Analiza značajnih potencijalnih uticaja je data za Bazni scenario (“Uradi minimum”) kao i za razvojni scenario za projekte koji podrazumevaju gradnju, a koja je izrađena na osnovu indikativnih mapa.
Na listi projekata datih u okviru Baznog scenarija, identifikovano je 5 projekata čije se aktivnosti odvijaju u blizini grančnih prelaza ili su vezane za plovidbu Dunavom:
- 2 projekta za razvoj drumske infrastrukture, projekat za rehabilitaciju postojećeg puta, projekat za rehabilitaciju mosta preko Dunava;
- 1 projekat za razvoj železničke infrastrukture – unapređenje postojeće železničke pruge;
- 2 projekta za pomorski sektor - 1 projekat za unapređenje uslova plovidbe na relaciji Calarasi- Braila, 1 projekat za unapređenje lučke infrastrukture.
Od ovih projekata potencijalni uticaj na životnu sredinu u prekograničnom kontekstu može imati projekat za unapređenje uslova plovidbe na relaciji Calarasi-Braila. Za ovaj projekat je vođen postupak procene uticaja na životnu sredinu i postupak je još uvek u toku. Analiza dostupnih informacija o životnoj sredini vezanih za ovaj projekat (sporazumi u oblasti životne sredine, odluke iz faze određivanja obima procene) pokazuje da nijedan od ovih projekata nema negativan prekogranični uticaj na životnu sredinu i ljudsko zdravlje.
Slično je i u slučaju izrade razvojnih scenarija gde je u okviru procene uticaja u prekograničnom kontekstu izvršena analiza za projekte čije se aktivnosti odvijaju u blizini graničnih prelaza, rečnih graničnih prelaza ili za one koji se tiču plovidbe na Dunavu. Na ovaj način je identifikovano 20 projekata za ES/EES razvojni scenario i 15 projekata za scenario „Izgradnje glavne evropske trasnportne mreže TEN-T”. U zavisnosti od tipa investicije, ovi projekti mogu biti podeljeni u tri kategorije:
- Projekti koji podrazumevaju građevinske radove i izgradnju novih saobraćajnih koridora (izgradnja autoputeva i brzih saobraćajnica);
- Projekti rehabilitacije puteva čije se aktivnosti odvijaju na postojećim saobraćajnim koridorima (rehabilitacija postojećih železničkih pruga);
- Projekti za unapređenje uslova plovidbe na Dunavu ili oni koji podrazumevaju gradnju u području Dunava.
Scenario „Izgradnje glavne evropske trasnportne mreže TEN-T” razlikuje se od scenarija “Uradi nešto“ jedino po projektima koji su predloženi za sektor drumskog transporta.
U slučaju železničkih infrastrukturnih projekata radovi će se vršiti na postojećim trasama i neće imati značajan nepovoljan prekogranični uticaj.
Građevinski projekti koji se tiču izgradnje novih saobraćajnih koridora (brzih saobraćajnica, autoputeva), koji će znatno unaprediti uslove i bezbednost saobraćaja, omogućavaju lakšu saobraćajnu povezanost zajednica koje žive sa obe strane granice i direktno doprinose modernizaciji/širenju transevropske mreže (TEN-T) i panevropskih koridora, čime se poboljšava veza između Rumunije i susednih zemalja.
Aktivnosti gotovo svih projekata sa mogućim prekograničnim uticajem odvijaju se na znatnoj udaljenosti od Natura 2000 područja koja se nalaze na teritoriji susednih zemalja (tj. od onih koja su identifikovana u okviru baze podataka dostupne na veb stranici Evropske agencije za životnu sredinu), osim u slučaju projekta “Unapređenje uslova plovidbe Dunavom na relaciji Porțile de Fier II – Calarasi“ (za koji je u toku postupak procene uticaja na životnu sredinu i za koji je otpočet proces prekograničnih konsultacija sa susednim zemljama).
Zainteresovana javnosti i zainteresovani organi i organizacije mogu da izvrše uvid u sadržinu Generalnog master plana saobraćaja Rumunije, i Stratešku procenu uticaja na životnu sredinu Generalnog master plana saobraćaja Rumunije, na sajtu https://www.mmediu.ro/categorie/evaluare-de-mediu-pentru-strategii-planuri-programe/60 (na Engleskom jeziku od 04.05.2015.), i da dostave svoja mišljenja u roku od 15 dana od dana objavljivanja ovog obaveštenja Ministarstvu poljoprivrede i zaštite životne sredine (Sektor za planiranje i upravljanje u životnoj sredini, Omladinskih brigada 1, Novi Beograd).