Obaveštenje o dostavljanju odgovarajuće finansijske garancije ili ekvivalentnog osiguranja nadležnom organu

Obaveštenje o dostavljanju odgovarajuće finansijske garancije ili ekvivalentnog osiguranja nadležnom organu

Zakonom o upravljanju otpadom („Službeni glasnik RS”, br. 36/09, 88/10, 14/16, 95/18-dr Zakon i 35/23), članom 59a predviđeno je da Vlada utvrđuje vrste finansijskih garancija i ekvivalentnog osiguranja kojim se obezbeđuje obavljanje delatnosti upravljanja otpadom (sakupljanje, transport, tretman skladištenje, ponovno iskorišćenje i odlaganje otpada i prekograničnog kretanja otpada, trgovina i posredništvo), izdavaoce i korisnike, sadržinu, uslove izdavanja, korišćenje i povlačenje sredstava obezbeđenja, postupak izvršenja, elemente za utvrđivanje visine i način obračuna, kao i maksimalni iznos osiguranja od građansko-pravne odgovornosti za zagađenje.

Uredbom o vrsti finansijskih garancija i ekvivalentnog osiguranja kojim se obezbeđuje obavljanje delatnosti upravljanja otpadom (,,Službeni glasnik RS”, broj 103/23) –  u daljem tekstu Uredba i to članom 3 stav 1. predviđeno je da se finansijska garancija ili ekvivalentno osiguranje podnosi nadležnom organu u postupku podnošenja zahteva za izdavanje dozvole za sakupljanje i transport, tretman, skladištenje, ponovno iskorišćenje, odlaganje otpada i prekogranično kretanje otpada, odnosno za upis u Registar trgovaca ili posrednika u upravljanju otpadom.

Istim članom u stavu 2 propisano je da se finansijska garancija za postrojenja u upravljanju otpadom koja podležu obavezi pribavljanja integrisane dozvole podnosi nadležnom organu za izdavanje integrisane dozvole. Nova postrojenja su u obavezi da finansijsku garanciju obezbede u postupku podnošenja zahteva za integrisanu dozvolu.

Stavom 3 istog člana propisano je da finansijsku garanciju ili ekvivalentno osiguranje pribavlja operater upisan u Registar izdatih dozvola za sakupljanje, transport, tretman, skladištenje, ponovno iskorišćenje, odlaganje otpada i prekogranično kretanje otpada, odnosno pravno lice ili preduzetnik koji je upisan u Registar trgovaca ili posrednika u upravljanju otpadom.

Zakonom o upravljanju otpadom i to čl. 62, 70 i 72a  propisano je da se kao jedan od dokumenta koji se podnose uz zahtev za izdavanje dozvole prilaže i finansijska garancija ili ekvivalentno osiguranje.

Imajući u vidu specifičnost i prirodu sredstava obezbeđenja, kao i potrebu za primenom ove vrste obezbeđenja, obaveštavamo o sledećem:

U slučaju da se podnosilac zahteva opredeli za dostavljanje finansijske garancije, prilikom podnošenja zahteva nadležnom organu dovoljno je da dostavi dokaz da se obratio banci sa zahtevom za izdavanje bankarske garancije.

Nakon što nadležan organ za izdavanje dozvole utvrdi da podnosilac zahteva ispunjava sve ostale uslove za njeno izdavanje, dostaviće obaveštenje (primerak u prilogu) izabranoj banci da podnosilac zahteva ispunjava uslove za dobijanje dozvole, te da mu banka može izdati bankarsku garanciju.

Tek nakon što podnosilac zahteva dostavi bankarsku garanciju nadležnom ogranu, nadležan organ će izdati traženu dozvolu.

Napominjemo da podnosioci zahteva izračunavaju iznose sume osiguranja ili finansijskih garancija koristeći elemente sadržane u članu 7 Uredbe.

Nadležni organi su u obavezi da obaveste sva pravna lica i preduzetnike kojima su kao nadležni organi izdali dozvolu za sakupljanje, transport, skladištenje i tretman, s obzirom na to da su oni u skladu sa članom 8. Uredbe dužni da dostave finansijske garancije ili ekvivalentno osiguranje nadležnom organu koji je izdao dozvolu.

Ovo iz razloga što nadležni inspekcijski organi kroz inspekcijski nadzor i kontrolu postupanja imaoca dozvole, kontrolišu i postupanje u skladu sa uslovima utvrđenim dozvolom, koja podrazumeva i redovno dostavljanje finansijskih garancija ili ekvivalentnog osiguranja kojim se obezbeđuje obavljanje delatnosti upravljanja otpadom, a sve u skladu sa odredbama Zakona o upravljanju otpadom.